Antrenamentul Neurofeedback poate îmbunătăți performanța mentală a elevilor
Antrenamentul Neurofeedback, de asemenea cunoscut ca Antrenament al creierului sau ca Antrenament pentru Coerență Neuronală, poate îmbunătăți performanța mentală a elevilor, într-un mod simplu și ușor de înțeles. Pe scurt, Neurofeedback este o formă biofeedback prin care putem vedea și conștientiza în timp real activitatea creierului și prin care putem produce autoreglarea la nivel neuronal, astfel încât să putem obține rezultatele dorite.
Activitatea electrică ce are loc la nivelul creierului generează unde cerebrale. În funcție de activitatea noastră și de starea interioară, aceste unde cerebrale pot fi coerente sau lipsite de coerență. Dispoziția noastră deci, emoțiile, procesarea de informații și în consecință performanțele mentale, sunt determinate de activitatea acestor unde cerebrale.
Ce se întâmplă într-o ședință de Neurofeedback?
Neurofeedback-ul este un proces non-invaziv. Pentru a putea măsura, monitoriza și identifica activitatea cerebrală, folosim senzori speciali ce sunt amplasați pe o cască pe care o utilizăm în cabinet pentru a putea primi informațiile de care avem nevoie. Avem posibilitatea să asociem apoi, un anumit tipar al undelor cerebrale cu o problemă reală cu care ne confruntăm, precum anxietatea sau scăderea performanțelor mentale. Feedback-ul pe care îl primim este afișat pe un ecran, și poate fi vizual sau auditiv. Ne putem alege, în funcție de preferințe, ca modalitatea prin care primim acest feedback să fie prin intermediul unui film, unui joc video sau ascultând muzica ce ne place. Făcând acest lucru, activitatea cerebrală și starea noastră se schimbă. Devenim mai calmi, mai focusați și pentru că am reușit să obținem ceea ce ne-am dorit, suntem recompensați cu un feedback pozitiv pe care îl simțim deoarece filmul, jocul sau muzica, rulează lin. Dacă intervin oscilații ale atenției sau ale stării noastre, feedback-ul este unul negativ iar filmul, jocul sau muzica se opresc sau își schimbă intensitatea.
Întregul proces funcționează ca o modalitate de condiționare și de recompensă la nivel neuronal. Prin intermediul acestui tip de feedback imediat, antrenăm creierul să recunoască și să producă schimbările necesare pentru ca noi să fim atenți, focusați iar ca elevi, atunci când învățăm, să ne îndeplinim sarcinile la cel mai înalt nivel de performanță.
Ca un rezultat, acest proces dedicat îmbunătățirii performanțelor, învață creierul să facă anumite conexiuni și să formeze rețele neuronale specifice învățării. Fiind antrenat, va putea cu ușurință să păstreze ca reper și să acceseze aceste rețele neuronale deja formate, de fiecare dată când va avea nevoie.
Elevii și învățarea
Cât de eficient rezolvă un student o ecuație diferențială sau cât de repede memorează un elev tabelul periodic depinde foarte mult de cât de atrenată este mintea lor în vederea realizării acestor sarcini. Cei cu o minte antrenată pot procesa mai multe informații decât cei care nu fac ceva în mod special pentru a-și îmbunătăți performanțele mentale. Neurofedback-ul antrenează în mod direct funcțiile cerebrale și ne ajută să fim mai eficienți.
Kwency Verity, student în anul al doilea al Universității din Carolina de Nord, a împărtășit beneficiile Antrenamentului Neurofeedback: “Am reușit prin intermediul acestui antrenament să devin mai conștient, să-mi îmbunătățesc percepția în legătură cu propria persoană, cât și în legătură cu mediul înconjurător. Mi-am descoperit și antrenat capacitatea de a atinge și de a menține un anumit nivel al atenției. Odată ce am reuși să fac acest lucru, am fost încurajat și am învățat cum să-mi armonizez această atenție cu intenția și cu dorința de a obține rezultatele pe care mi le doresc. În timpul antrenamentului Neurofeedback, aceste rezultate se observau în modul lin și constant în care filmul se derula pe ecranul din fața mea. Am reușit să mențin în echilibru intenția și atenția, și rezultatele au început să apară și în afara cabinetului.”
6 modalități prin care antrenamentul Neurofeedback îi poate ajuta pe elevi să exceleze în mediul academic
- Menține atenția focusată
“Abilitatea de a aduce înapoi de fiecare dată ateția care rătăcește, este fundația discernământului, caracterului și voinței.” spune renumitul filozof american William James.
Menținerea minții focusată pe câte un concept în parte, necesită atenție. Într-adevăr, elevii care își pot menține atenția focusată, pot absorbi informația într-un mod mai eficient în comparație cu cei care se pot concentra pe o durată mai scurtă. Atenția îmbunătățită ajută și la eliminarea factorilor ce ne pot distrage de la executarea sarcinilor.
Stăpânirea acestor deprinderi devine posibilă. Antrenamentului Neurofeedback învață creierul să își aleagă acest mod de gândire orientat spre focusarea atenției. Ca rezultat, elevii își vor putea concentra întreaga atenție pentru a învăța, obținând eficiență maximă. De asemenea, acest Antrenament constriește noi rețele neuronale care pot fi accesate cu ușurință, focusarea atenției devenind mai degrabă un obicei decât ceva greu de atins.
- Promovează reziliența emoțională
Autoreglarea emoțională este abilitatea de a ne gestiona emoțiile în vederea obținerii performațelor optime. Cercetătorii susțin că Antrenamentul Neurofeedback are un potențial enorm de a îmbogăți procesele cognitive, comportamentale și emoționale. Dacă elevii reușesc să-și construiască o anumită stare emoțională, condițiile externe nu mai sunt o problemă. Mintea poate să își aleagă să îmbunătățească un anume proces emoțional, în timp ce ignoră celelalte procese care nu sunt așa de importante. Rezultatul final este o atenție focusată asemenea unui laser, indiferent de ce se întâmplă în viața acelui student.
- Îmbunătățește și menține motivația
Activarea sistemului mezolimbic – centrul de recompensă și a zonei tegmentale ventrale ce declanșează producerea de dopamină, este esențială pentru motivație, învățare și performanță. Adesea elevii încearcă metode de automotivare ce au o eficiență scăzută asupra rețelei neuronale responsabilă cu producerea de dopamină.
Cercetările efectuate folosind imagistica prin rezonanță magnetică au demonstrat că participanții care au folosit strategii motivaționale, altele decât Antrenamentul Neurofeedback, nu au reușit să declanșeze sistemul de producere a dopaminei. Interesant de ramarcat faptul că terapia Neurofeedback a ajutat participanții să declanșeze acest sistem de recompensă fără alte ajutoare din exterior.
Concluzia este că acest antrenament stimulează acele părți ale creierului responsabile cu motivația.
- Îmbunătățește memoria
Neurofeedback-ul bazat pe electroencefalografie îmbunătățește atât memoria de scurtă durată, cât și memoria de lungă durată. Această tehnică stimulează puterea undelor cerebrale Alpha, care sunt asociate cu îmbunătățirea memoriei episodice, de scurtă durată. De asemenea, focusată de ritmul senzorio-motor și pe undele Alpha superioare, această tehnică sporește memoria verbală și vizuală.
Un alt studiu făcut arată că terapia Neurofeedback are ca efect consolidarea memoriei și în timpul somnului.
- Optimizează memoria de lucru
Memoria de lucru este memoria pe care o folosim pentru a reține informații în timpul realizării unei sarcini în timpul serviciului. De exemplu, memorarea unui număr de telefon pentru a-l folosi mai târziu.
Un experiment realizat de un grup de cercetători pentru a studia eficacitatea Neurofeedback-ului asupra îmbunătățirii memoriei, a descoperit un rezultat interesant. Participanții au fost supuși la două teste: înainte și după Antrenamentul Neurofeedback. Ambele teste constau în reamintirea mai multor serii de cuvinte ce făceau parte din mai multe categorii. Participanții ce au făcut antrenamentul au reușit să-și amintească cu o rată cuprinsă între 70,63% și 81,6%, iar participanții ce nu s-au antrenat au avut o rată mai mică, cuprinsă între 72,5% și 75,1%.
Dacă elevii își pot îmbunătăți memoria de lucru, devin eficienți și în rezolvarea de ecuații complexe sau în memorarea de formule matematice.
- Ne ajută să facem față anxietății și depresiei
Emoțiile puternice și stările de depresie sau de anxietate pot avea un cuvânt important de spus asupra performațelor academice ale elevilor. Gândirea ruminativă în legătură cu ce s-ar putea întâmpla și gândirea anticipativă au și ele un impact semnificativ în scăderea performanțelor.
Neurofeedback-ul, atunci când este combinat cu psihoterapia, ajută în gestionarea stărilor de depresie și de anxietate.
Prin urmare, Antrenamentul Neurofeedback are nenumărate beneficii asupra sănătății mentale: îmbunătățirea atenției, a memoriei, a rezilienței emoționale. De asemenea, reduce anxietatea, ceea ce are un efect imediat asupra îmbunătățirii performanțelor școlare ale elevilor și studenților.
Sursa:
https://mentaledge-fitness.com/neurofeedback-can-improve-students-mental-performance/#elite